SNAŽNO DA ŽIVOTU! OSNAŽENE DEVOJKE U BORBI PROTIV RODNIH STEREOTIPA

Rodna ravnopravnost i prepoznavanje rodno zasnovanog nasilja

Trening: Rodna ravnopravnost i prevencija nasilja

Jačanje kapaciteta devojaka: Rodna ravnopravnost i prevencija nasilja

U okviru projektnih aktivnosti realizovan je trening namenjen jačanju kapaciteta devojaka za prepoznavanje rodno zasnovane neravnopravnosti i različitih oblika rodno zasnovanog nasilja. Program je obuhvatio interaktivne radionice kroz koje su učesnice, uz podršku facilitatorskog tima, analizirale pojmove moći, uticaja i kontrole, kao i načine na koje neravnopravna raspodela moći utiče na privatni i društveni život.

Moć i rodne nejednakosti

Na početku treninga učesnice su razgovarale o pojmu moći, ističući da se njena suština najčešće ogleda u uticaju, dok kontrola predstavlja njen negativni izraz. U grupnom radu izlistavali su parove u interakciji u kojima je očigledna neravnopravnost u posedu moći (npr. muž–žena, nastavnik–učenik, doktor–pacijent). Učesnice su opisivale osećanja i ponašanja koja se javljaju kao posledica takvih odnosa.

Neravnopravnost moći je simbolično prikazana kroz stubičastu stolicu, na čijem vrhu je onaj ko ima „višak moći“, dok je u podnožju onaj ko je ima manje. Jednoglasan zaključak učesnica bio je da je moć u društvu dominantno u rukama muškaraca, što proizvodi brojne probleme, kako u privatnoj sferi, tako i na širem društvenom nivou.

Rodno zasnovano nasilje – oblici, mitovi i teškoće u prepoznavanju

Drugi deo treninga bio je posvećen razumevanju različitih oblika rodno zasnovanog nasilja, uz poseban fokus na vršnjačko nasilje i nasilje u školskom okruženju, uključujući i seksualno nasilje. Učesnice su sprovedenim međusobnim intervjuima ukazale da je vršnjačko nasilje u školama vrlo prisutno, ali često teško prepoznatljivo.

Najčešći oblici nasilja koje su navele su:

  • Rodne predrasude: poruke da devojčice „nisu dovoljno dobre“ u sportu, učenju ili drugim aktivnostima samo zbog pola.
  • Rodno ukalupljivanje: ismevanje devojčica koje se „ne ponašaju kao prave devojčice“.
  • Ugrožavanje privatnosti: virenje u svlačionicama i drugi oblici narušavanja intime.
  • Elektronsko seksualno nasilje: veoma rasprostranjeno među školskom populacijom.
  • Fizičko seksualno uznemiravanje: pipkanje, štipkanje i prisilno ljubljenje bez pristanka.

Učesnice su potvrdile da su pojedini oblici nasilja usmereni i prema dečacima, ali u znatno manjem obimu nego prema devojčicama.

Kratki kviz znanja potvrdio je da većina učesnica prepoznaje da su počinioci rodno zasnovanog nasilja u najvećem broju slučajeva muškarci. Poseban akcenat stavljen je na pojavu femicida, koja na dramatičan način svedoči o potlačenosti žena i naglašava važnost mobilizacije zajednice. Broj ubijenih žena obavezuje nas da kontinuirano radimo na rodnom osvešćivanju i prevenciji nasilja.

Primena stečenih znanja u školama

Na kraju treninga učesnice su dobile detaljna uputstva za realizaciju radionica u svojim školama, kao i prateći edukativni materijal koji će im pomoći da program sprovedu u lokalnim sredinama.

Trening je realizovan korišćenjem interaktivnih i participativnih metoda: dramske igre, forum teatar, grupni rad, brainstorming, prezentacije i simulacije. Kroz ove pristupe devojke su osnažene da prepoznaju i prevaziđu rodne stereotipe i razviju veštine kritičkog mišljenja i liderstva.

Tokom treninga postignut je visok nivo razumevanja suštine rodne nejednakosti. Učesnice su ukazale da neravnopravnost između polova dovodi do frustracija kod oba pola i narušava funkcionisanje društva. Zabeležen je i trend osavremenjavanja rodnih uloga, što se ogleda u savremenim zakonskim rešenjima, većoj uključenosti očeva u brigu o deci i uspostavljanju mehanizama poput alimentacionog fonda. Edukacije ovog tipa značajno doprinose smanjenju rodne potlačenosti i jačanju društvene pravednosti. Zbog toga je važno da se nastavi njihov kontinuirani razvoj i realizacija u zajednicama.